I sidste uge handlede indlægget om hvordan DU bliver klar til MTB maraton til foråret. I denne uge handler det om grejet. Da jeg selv skulle køre mit første lange løb for et par år siden, var min erfaring begrænset. Jeg havde dog været på ryggen af cyklen både halve og hele dage, fx på ture til Harzen, så jeg havde nok lidt en idé om hvad der skulle til. Det er ikke super svært at finde ud af, men alligevel kan man jo godt lære af andres gode erfaringer, og af “andres” fejl. Jeg kan byde ind med begge dele.

Cyklen

Når du skal afsted til årets store løb, måske målet for din hårde træning igennem længere tid, siger det næsten sig selv: Du skal have styr på basis, og det må bl.a. siges at være cyklen. Den skal være tjekket fra A til Z. Drivlinjen skal ikke være slidt i bund, dvs. at klinge(er), kassette og kæde skal være i god stand. Gear skal være justeret ind, så de skifter problemfrit. Bremserne skal være tjekkede, både i forhold til tryk og bremsebelægning. Generelt skal dine lejer være smurte og uden slør, og din gaffel skal være serviceret og du tjekker også lige trykket – just in case. Det samme gælder din bagdæmper, hvis du er fully typen. Sidst men ikke mindst: Du stiller ikke op på gammelt gummi! Dine dæk er tjekkede, dine slanger er tjekkede, eller du har efterfyldt væske, hvis du er på tubeless (kan KUN anbefales). Det lyder lidt banalt, men jeg har kørt et alt for langt løb, med en ellers flink fyr, som stillede til start med et par dæk, som skulle have været skiftet sidste eller forrige sæson. Resultatet var at han i vores gruppe på 6 mand, stod for 4 ud af 5 punkteringer. Det er hverken sjovt for dig som deltager, og slet ikke for dine kammerater, som selvfølgelig hjælper, så I er hurtigt videre. Ser dækkene bare lidt tvivlsomme ud, så smutter du forbi din cykelsmed, og henter et par nye dæk. Er du ikke helt stiv i det mekaniske, så giver du din lokale cykelsmed betaling for at sikre at din cykel er klar til løbet – det er ikke her du vil spare nogle få hundrede kroner.

Værktøj/reservedele

Her er det ikke meget anerledes end på den lange træning. Du skal selvfølgelig have ekstra slange, evt. 2 hvis det er et langt løb, og du kører alene. Dækjern og pumpe / co2 (husk ekstra patroner). Jeg foretrækker altid pumpe, da jeg har været ude for at CO2 patron ikke virkede, og har også lånt min egen pumpe ud til andre, som havde fyret alt deres CO2 af… Multiværktøj som passer til din cykel. Dvs. hvis du har en del skruer med torx kærv, så er der torx i dit værktøj – mange har også kædeadskiller, husk at den skal passe til din kæde (9, 10 eller 11 sp. – det er ikke alt som passer til 11 sp og omvendt). Et kædesamleled til din kædetype er en god plan, da selv nye kæder er set springe, på de mest uheldige tidspunkter. Sørg for at have styr på basisoperationerne, så det ikke er på løbsdagen, når uheldet er ude, at du skal stå med din smartphone, og se Youtube instruktionsvideoer i hvordan du skiller kæden ad, justerer din bremse, gear eller hvad der nu kan drille.

img_0773.jpeg

Andet udstyr m.m.

Du tænkte allerede da du læste afsnittet om værktøj: Hvor fa….. skal jeg have alt det l…! Det skal du enten i sadeltaske og lommer, eller i din rygsæk. Jeg kan kun anbefale en god cykelspecifik rygsæk, hvor der er plads til lidt grej, værktøj, hele 2 slanger, en ekstra trøje/regnjakke, energi/madpakke og ikke mindst en væskeblære. Jeg har hele to af slagsen, en lille en med plads til værktøj og en 2 liters blære, og en lidt større, hvor der er plads til værktøj, ekstra tøj m.m. og 3 liters blære. Mit valg til løbet afhænger dels af afstanden mellem depoter, vejret (er der behov for ekstra tøj?) og behov for flere reservedele, slanger og måske et dæk. Mine er begge af mærket Camelbak, hhv. en M.U.L.E (den store) og en Rogue (den lille). Der er mange andre gode bud fra USWE, POC og andre store og små mærker. Den ekstra plads til væske er nødvendig, for du har ikke lyst til at have tømt dunken, og have 25 km til næste depot – især på en lun sommerdag. Mange pakker et lille førstehjælps kit, og det er en rigtig god idé.

På cyklen har jeg en Garmin Edge 1000 cykel computer og GPS. Det er ikke en nødvendighed, men nice-to-have – en telefon/cykelcomputer/triptæller kan også gøre tricket. Der er dog løb som køres 100 % efter GPS track, her er det et KRAV med et system som kan vise sporet, og det skal du inden løbet være klar over. Det er ikke noget du skal øve dig i på dagen. Øv dig inden. Prøv at hente nogle lokale ruter, og prøv at følge dem på skærmen. Det er alt fra indstillinger, antal datafelter m.m., som er relevante her – og også at den kan holde batteri til hele turen. Sidste år kørte min gruppe Hærvejsløbet efter min GPS, og der var ikke nogen af de andre som havde lagt sporet ind. Det fortrød vi alle bittert, da Garmin’en efter 7 timer og 20 minutter ikke havde mere strøm, og vi derfra måtte følges med andre, og køre deres tempo. Det kunne have været undgået hvis jeg havde optimeret strømforbrug, dvs. justeret skærmlys, slået kadancesensor fra, slået pulsmåling fra og alt andet som bruger strøm, for den har du brug for til navigation. Det er god stil at der er flere / en makker som også har sporet lagt ind – just in case. Du har selvfølgelig din telefon med, den er ladet helt op, og du har smidt 112 app’en ind på den, så hvis uheldet er ude – og løbet ikke er i din baghave – så kommer der hjælp, selvom du ikke aner hvor du er.

Beklædning

Når du skal køre et langt løb, er det ikke lige meget hvad du har valgt at pakke kroppen ind i. Jeg har fx valgt at køre et 100 km løb i et par 8 dage gamle sko. Det gør jeg ikke igen. En anden gang kørte jeg 80 km i et par shorts, hvor jeg godt viste at puden og en uheldig syning var lidt tvivlsom – det gør jeg heller ikke igen (for jeg blev mindet om det i noget tid efter, hver gang jeg satte mig lidt hårdt ned). Til gengæld finder du de shorts frem du har det bedst i. Puden skal sidde godt – lille / stor er nok mest en smagssag, og vil være dit valg. Til løb fra foråret til sent efterår, har jeg næsten altid løse arme/ben på, så man hurtigt kan skifte og regulere temperatur, og ellers er jeg i min “standard” uniform: Svedundertrøje, bibshorts, Kort jersey, baggy shorts, arm/ben varmere (løse), vindvest eller langærmet jersey. I camelbak’en har jeg en regnjakke, hvis det er vejrudsigt som tilskriver det. Regnfrakken er også god hvis det er en kold og blæsende tur, så du hurtigt kan få overkroppen skærmet af for træk, hvis du skal stå stille og skrue i din eller makkerens cykel. Handsker og sokker efter årstiden. Sko som er “gået til”. Hjelmen er justeret og hvis det er koldt så tag hjelmhuen med, den kan hurtigt ryge i lommen når det bliver for varmt. En buff  i tykkelse til årstiden kan også være et godt valg. Briller til årstidens lys er også en god idé, dine øjne vil takke dig for det.

Ovenstående er selvfølgelig ikke nødvendigvis dit valg, men de ting jeg selv har oplevet er rare at have styr på. Du skal tænke på hvordan dit eget optimale set-up er, hvor langt der er mellem depoter, hvad udstyr I har aftalt din makker har med osv. osv. osv.

Næste indlæg i serien her handler om selve løbet, de sidste dage inden, strategi og turen mod mål.

Vi ses på sporet.

/M.

 

 

 

 

 

Advertisements

Skriv et svar