Vi kan kun lige nå at sige Godt Nytår, og så starter det nye år ellers op som det plejer. Vægten er på forunderlig vis gået 7 kg. op, næsten uden vi har bemærket det, og på trods af at vi selvfølgelig har været UTROLIGT nøjsomme i julen. Og december. Ja faktiske siden sidste nytår. Godmorgen Danmark er først med de frelste juleråd, og herefter kommer alt hvad der kan krybe og gå af alt fra stjernekokke, fitnesseksperter, kulørte ugeblade, smarte dame/herreblade og selvudnævnte ernæringsspecialister. Som blogger er man naturligvis nødt til at hoppe med på vognen, og jeg har derfor haft tænkehatten på, og også dykket ned i egne erfaringer. Her har jeg et par succes’er på bagen, men der er noget med at man også kan lære af sine fejl, så der må virkelig være basis for at være klog her. Så hvis du ikke allerede har meldt dig til årets booty-camp, boot camp, 2 min-om-dagen-kuren, low-det-ene-high-det -andet, udrensningskuren (tøm kroppen for alt, incl. energi),  eller en anden god kur, så læs med her for jeg har helt sikkert fundet de vise sten:

Barolo Kuren® er simpel. Den kræver faktisk kun en “smule” vedholdenhed:

  • Forbrænd flere kalorier end du indtager. Så taber du dig.
    • Du kan enten spise mindre, eller…
    • …bevæge dig mere.
    • Hvis du gør begge er kombitionen bedst!
    • At bevæge sig mere, kan blot være en gå-tur hver dag efter job, eller en ekstra time på cyklen, eller leg med ungerne i haven. Man forbrænder mere når muskelmassen øges, så har du tid til styrketræning, enten hjemme på gulvet/på terrassen eller i fitnesscentret, vil det ikke være en ulempe.
  • Sæt dig et mål, og nå det.
    • Det kan være en fordel med lidt værktøjer at støtte sig til.
      • Jeg har med succes brug en app til registrering af kalorier. Det virker, og giver en fantastisk indsigt i hvad der koster i regnskabet.
    • Husk at det ikke kun er vægten som bestemmer. Det kan være at man ved træning og kostændring kan få tonet/strammet op, så ens selvværd vokser (og her er det jo altså DIG som sætter barren).
    • For nogle giver det ekstra motivation at være en del af noget. Det kan være den med 10.000 skridt om dagen i en måned, 100 squat challange eller andet godt. Disse små udfordringer kan være lidt corny, men kan også være det som giver motivationen til at få det gjort.
    • Planlæg og sæt tid af. “Mig-tid” virker total egoistisk, men er måske lige det lille element, eller missing link om du vil, som får resten til at hænge sammen.
  • Lad være med at gøre det for svært for dig selv. Der skal være plads til små treats i hverdagen. Det er her at Barolo’en kommer ind. Fordi der kommer mange gode vine med Barolo på labelen. Fordi det er noget ud over det sædvanlige. Og fordi jeg hellere vil have ET godt glas vin, end 4 middelmådige. Tænk sådan med det dine cravings går på. Jeg er fx også ret vild med slik. Så her er det en absolut fordel kun at købe en pose med 80  gram, for hvis jeg køber en med 300 gram, stopper jeg ikke før posen er tom.

“Der er ikke nogen genveje til steder som er værd at tage hen”. Sådan lyder et klogt citat. Det gælder også til den med at få styr på vægten og stramme op. Quick-fixes er ofte fra folk som tager røven på dig, og som lover noget der ikke kan holdes.

Jeg har selv yo-yo vægt, men den svinger væsentligt mindre end den før har gjort. For nogle år siden, tog jeg den store rusche tur fra 92 til 80 kg. Siden da har den været lidt under, men egentlig lagt stabilt på 81-83 kg. Nu er den over 85, så det er tid til lidt ekstra fokus igen – og jeg kender rumlen. Hvis du vil med, så prøv Barolo Kuren®. Hvis du er vedholdende vil du få de resultater som du ønsker. Det er dig som sætter målet, dig som skal føre gaflen, snørre løbeskoene, tage de armstrækkere, cykle en ekstra tur. Find det som gør dig glad, og gør det noget mere. Hvad med tiden? Det er også dig som er herre over den, og den kan du få nogle tip til i løbet af næste uge, hvor jeg også er hudløs ærlig omkring status på MIN vægt.


Du kan også vælge at følge med i de små/store challenges, som meldes ud via Facebook, og kører der og på Endomondo.

Vi ses på sporet, på stien, i centeret, ved bland-selv (det er mig med den lille pose!) og ved vinhandlen.

/Morten/

Advertisements

Skriv et svar