First Ride: Scott Genius 900 Tuned AXS

Den opmærksomme læser tænker nok: “Har der ikke lige været et indlæg her på bloggen med en Scott Genius ?”. Her er svaret: Jo. Men det var om Scott Genius 910 2020, og det kan du læse her. I dag handler det om min første tur på ryggen af den opdaterede Genius 900 Tuned AXS, der i 2020 versionen, som navnet antyder, er blevet opgraderet med SRAM’s udgave af en elektronisk gearskifter. Hvordan er sådan en fætter så at få med på sporet? Det kan du læse mere om under billedet.

img_4438

Scott Genius 900 Tuned AXS er fra den næsthøjeste hylde i Scotts program. Her er der tale om en optimeret fuld carbon ramme (HMX), FOX 36 Float Factory Air / Kashima gaffel, FOX NUDE TR EVOL Kashima dæmper, SRAM AXS Eagle 12-speed gear, Transfer dropper, Syncros Revelstoke 31 mm hjulsæt og andre lækre detaljer. Jeg kører stort set cyklen som den er født, bortset fra tubeless opsætning på dæk, ESI grips, dunkholder og et lille smart Garmin beslag, som passer til styrets “lidt” specielle integrerede frempind. Cyklen er markant i udtrykket, med skarp orange/gylden farve, som går igen på styret. Det er jo altid smag og behag, men jeg synes at den er MEGA fed!

Første tur gik til Varde Grusgrav, på en lidt tung og fugtig dag. Sporet var i super stand, men med lidt ekstra udfordringer, i form af glatte rødder, glatte blade og våde sten. Det første jeg lagde mærke til på cyklen, var at den føles lettere end 910’eren, og den har da på papiret også et lille kg. mindre at slæbe på. Dæmperne giver 150 mm. vandring, og kan varieres i 3 indstillinger: Åbent, midt (reducerer kammeret til ca. 50 %) og helt lukket. Jeg har primært kørt helt åbent, bortset fra en tester på et kort transportstykke, hvor jeg skulle se om lukket også betyder lukket – og det gør det! Jeg prøvede også midter indstillingen, som især er god til lidt tekniske stigninger, hvor man ønsker at øge frihøjden, og sikre et godt flow – og det virkede også efter hensigten. Om hvordan jeg kommer til at bruge det, må fremtiden vise. Det er første gang jeg kører med AXS, og det er lækkert, men kræver tilvænning. Triggeren er som sådan nem at bruge, men man skal ikke holde den inde, for så skifter den løs. Den gav mig en del kørefejl, da jeg lige lære den at kende – og fordi at den øverste giver tungere gear, og nederste lettere – det virker logisk, bare ikke for min højre tommelfinger. Der var en venlig sjæl ovre på Instagram, som havde oplevet den samme udfordring, og havde vendt knappens funktion via app’en til smartphone, så måske jeg prøver det samme, hvis det bliver en fortsat udfordring.

På sporet er cyklen bare fed. Den indbyder til at der må leges, og æder alt hvad der kommer foran den. Dropperen reagerer med det samme, og i denne rammestørrelse er der 150 mm. drop, hvilket i mine øjne er perfekt. Triggeren til Transfer, er ikke lige min favorit. Men jeg er ved at vænne mig til den, og irriterer mig ikke så meget over den mere. Jeg følte i starten at den sad ALT for tæt på min hånd på styret, og var akavet at bruge, men vanen er ved at blive brudt, så det bliver bedre og bedre. På hop, kicks og hvad der ligner noget som kan sende cyklen lidt opad, er det nemt at få kompression ned i cyklen til afsæt, og dæmperne sikrer en meget tryg oplevelse når man lander. Jeg hopper ikke langt og højt i forhold til andre, men jeg er sikker på at cyklen her, vil være med til at give mig mere selvtillid til netop den del, præcis som jeg også oplevede da jeg gik fra ren XC raket, til min nu forhenværende Tallboy 3. Det giver blod på tanden, og vil understøtte min udvikling på den tekniske side. På flow-sektionerne oplever jeg at cyklen er relativt nem at styre, nem at presse og nem at få med rundt. I de snørklede sektioner, virker styringen direkte, og jeg føler ikke jeg mister momentum pga. dæmperne eller cyklens geometri.

Første indtryk er positivt og godt. Jeg var glad for hvad jeg oplevede, og har ikke mange ting som jeg skal have pillet og ændret ved endnu. Når jeg har prøvet flere typer spor, lidt længere XC ture og andet sjovt, vil jeg vende tilbage med flere indtryk, og et mere udførligt review. Indtil da, kan du fange mig på Facebook hvis du brænder inde med spørgsmål om cyklen. Der er flere billeder herunder.

Vi ses på sporet!

/M.

Cyklen er handlet hos Sponz MTB Center. Hos Sponz MTB Center er de specialister i MTB cykler, og har et kæmpe udvalg i cykler og udstyr. Du kan både købe cyklen på traditionel vis, eller som noget helt nyt, lease cyklen. Leasing giver dig sikkerhed mod overraskelser, da det incl. udgifter til service.

 

Skriv et svar

%d bloggers like this: