Guidet e-MTB tur på Mols.

Igennem noget tid, har jeg fulgt Mols Mountain Bike & Outdoor Guide på de sociale medier. Jeg har lidt en forkærlighed for Mols, da min mor stammer fra området, og jeg er kommet der som barn hos mine bedsteforældre. Da en god MTB buddy så spurgte om vi ikke skulle melde os til en guidet tur, var det ikke noget jeg behøvede at tænke alt for længe over, og tilmeldingen blev sendt, og vi fik hurtigt bekræftet at der var 2 pladser og to Levo’er tilbage – så det var jo helt perfekt.

Dagen oprandt midt i januar måned, og vi mødtes på p-pladsen ved Agri Baunehøj, med guiden Bo, og de øvrige deltagere på holdet. Holdet er fuldt-booket, hvilket betyder 8 deltagere. Bo havde allerede skrevet navn på alle cykler hjemmefra, og det var derfor hurtigt og nemt at få sat egne pedaler på gederne, og så var vi snart klar til kamp. Cyklerne er fra fra Specialized, og er af modellen Levo. Det betyder fullsuspension e-bikes, med 150 mm. vandring. Der var to modeller af samme cykel, én med 500w setup, og en med 700w. Jeg fik sidstenævnte, og med SRAM gear+bremser, var det en nem cykel at komme på. Vægten ligger omkring de 20 kg., så det er ikke en let sag på papiret, men til gengæld var der 3 indstillinger på motoren, hhv. ECO, Trail og Turbo, så den føles aldrig tung. Jeg fik prøvet alle 3, kørte en stor del i ECO, en del i trail og Turbo’en blev kun brugt på et par bakker, som virkelig indbød til det. Det viste sig at alle deltagere havde kørt MTB før, og efter en grundig introduktion til cyklerne, og forklaring af dagens program, så var vi klar til at vende hjulene ud mod “bjergene”.

Bo havde lavet en super fin tur til os. I starten var der lige et par steder, hvor vi kunne øve lidt med Levo’erne, så vi kunne fornemme hvad de kunne, og hvordan motoren hjalp med. Det var helt klart godt for mig, for selvom jeg havde kørt e-bike før, er der flere ting man skal vænne sig til. På de 3 timer turen varede blev jeg mere og mere fortrolig med cyklen, men nåede da lige et par kørefejl inden, den ene i noget løst sand, og 2. gang var på et lille step up, hvor cyklen lige tog rigeligt ved, hvilket resulterede i dårlig timing, så jeg lige måtte ud og smage på skovbunden. Ellers var cyklen en positiv oplevelse, var noget nemmere at hoppe på og løfte end jeg havde forventet, og de 150 mm. Passer rigtigt godt til den – og til sådan en meget kuperet tur, på ujævne spor, masser af rødder og små tekniske forhindringer.

I programmet stod at vi skulle rundt om de forskellige seværdigheder i nationalparken, og de må  kom vi. Trehøje, Skovbjerg, små søer, moser, gamle uopdyrkede områder, hedelandskaber og de store indhegninger, som afgræsses af kvæg. Vi kørte lidt på skovveje/markveje, men ellers meget på stier, singletrack og små spor. Flere steder var der nogle fede tekniske opkørsler, hvor jeg fik de fleste, men måtte opgive på én. Lækre tekniske nedkørsler var der også, og flere steder var der også mulighed for at få luft under hjulene, på små naturlige kicks. Fedt! Bo havde en god føling med gruppen, og vi havde en del stop, hvor han fortalte om landskabet, naturen, seværdighederne, historien og meget andet. Man kan virkelig mærke at det er Bo’s baghave, og at han brænder for formidlingen også. Vi kan kigge tilbage på en super god tur, med masser af fede oplevelser, flotte udsigter og en smuk natur. En rigtig god oplevelse.

Bo fortalte at han laver ture for alle niveauer, og tager altid hensyn til deltagerne, så at alle får en god oplevelse. Mange steder på turen, hvor vi mødte mere teknisk krævende passager, havde han altid en anden vej rundt, så man på den måde sikrer at både den rutinerede og de urutinerede får noget ud af det. Hvis man tænker at det kunne være fedt at få sine kollegaer, kunder eller andre med ud på sådan en tur, laver Bo også firmaarrangementer, og kan supplere med forskellige andre aktiviteter for teamet.

Turen varede i alt 3 timer og kostede DKK 395,-. Prisen er i min optik MEGET rimelig, og der er “bang for the buck” og fuld værdi og mere til.  Cykelleje og guide er med i prisen. Du skal selv medbringe hjelm og andet udstyr. Jeg vil anbefale en lille rygsæk med lidt energi og vand, kamera til udsigten og en madpakke til når turen er slut. Sidstnævnte kan indtages på p-pladsen hvor vi mødtes, hvor der også er adgang til toilet. Du kan booke via Facebook siden.

Hvis du er til store naturoplevelser, fedt terræn, lidt tilbagelænet MTB tur med fede features – hvor oplevelserne er vigtigere end høj fart og Strava-shit, så er turen også noget for dig – og en klar anbefaling herfra!