Evolution på mountainbiken

Som mennesker udvikler vi os i forskellige tempi, og på forskellige måder. Min udvikling på mountainbike har også været i forskellige faser og nogle af dem har været længere end andre. Jeg har været igennem et større repertoire af cykler, fra 26” tung alu hardtail, over 26” let carbon hardtail, 29” ‘TEAM’ carbon hardtail, til min første 29” XC fully, som blev efterfulgt af endnu en 29” XC fully. Den næste cykel var en 29” trail fully, og på den cykel udviklede jeg mig rigtig meget – og derfor blev det til endnu en 29” trail cykel, denne gang med 150 mm. vandring, og på denne (Scott Genius 900 Tuned), var udviklingen endnu engang i et stort ryk. Jeg gik i forløbet også fra et evigt fokus på km’er / tid, til udelukkende at fokusere på teknik, sjov og smil. Fra stramt lycra til loose fit tøj, med plads til beskyttelse på ryg, knæ og albuer under yderlaget. At gå fra ultralet XC racer til fuldblods trailcykel, var ikke uden omkostninger på min fysik, og et styrt som resulterede i et smadret knæ, gjorde ikke konditionsdelen bedre. Så turene blev også nogle gange korte, for afsted kom jeg. Men jeg havde ikke fysik til at give den gas i mange timer, og fokuserede derfor på at få nogle fede gennemkørsler, blive teknisk bedre og nyde de fede nedkørsler og loops, som jeg nu havde luft til at køre.  

En lille åbenbaring 

Samtidig rykkede eBikes mere ind på min nethinde. Udlandet først, og herefter også ind i lille Danmark. I starten rynkede jeg noget på snudeskaftet over disse SNYDECYKLER. Men flere og flere kom til, cyklerne udviklede sig, og det endte også med at jeg prøvede en, til et arrangement i Silkeborg. Efter halvanden dag på sporene rundt om Silkeborg, var kroppen ellers ved at være helt færdig, så da arrangørerne hev overraskelsen frem, så var jeg ikke sen til at takke ja til at prøve – og eftermiddagen blev god! Men da jeg kom hjem, var jeg stadig ham med trailcyklen, som bare ville køre det jeg nu kunne. Et år efter fik min cykelmakker og jeg den idé at prøve en guidet tur i Mols Bjerge. Det var inklusive en eMTB, og det blev endnu en game-changer for mig. Efter den tur, var jeg overbevist om at eBike også var for mig, og at den næste cykel jeg skulle have i stalden, skulle være med motor. Så jeg begyndte at undersøge hvilken bike det skulle være, fik lavet en shortlist, og endte ud med min nuværende Scott Genius eRIDE 900 Tuned, som samtidig også blev til et samarbejde med Scott Sports Danmark, som ambassadør for mærket.  

Hvad giver eMTB mig så? 

Siden min cykel blev leveret i oktober 2020, har jeg ikke set mig tilbage. Jeg har genfundet min glæde ved mountainbiking, og det er der flere årsager til. For det første er min glæde ved at cykle ikke afhængig af at jeg altid skal være i bedste form. Nu får jeg pludselig glæde af en langt større del af sporet, da min lidt højere gennemsnitsfart giver mig bedre udnyttelse af sving, rødder, små kicks og andet sjovt som man lige pludselig finder på sporet. Det har betydet at jeg kommer mere afsted, og at jeg derfor også er kommet i bedre form. Bedre form? På en eBike? Ja. Det er rent faktisk sådan det er. For cyklen kører ikke sig selv. Min vejer + 22 kg. Det betyder at du skal arbejde betydeligt mere med cyklen, end en 8-10 kg lettere trailbike. Min cykel er begrænset til den lovlige grænse på 25 km/t, hvilket også betyder at når man på transportstykker eller frem mod hop m.m., overstiger de 25 km/t, så står man med en motor som slår fra, og hele vægten som skal drives med rugbrødsmotoren. Det kan momentvis godt give lidt opsving i pulsen 😉. Så når jeg kigger på kalorieforbruget, så ligger det lidt under min analoge cykel, men ikke meget. Pulsen er dog nok lidt mere stabil, og har ikke så høje peaks som før, men på runder hvor man holder på, er den stabil på et mellemhøjt niveau. Den kan også ramme tæt på max, når man virkelig presser citronen.   

Kan man så følges med andre? 

Ja, det kan man, både med og uden motor. Det er et spørgsmål om at tilpasse sin kørsel efter dem man er sammen med, præcis som det er, hvis man kører i en gruppe med flere niveauer. Man kan også ret simpelt skrue ned for supporten fra motoren, og dermed skulle yde mere selv. Det gør jeg tit på de lidt længere XC ture, og dermed kan jeg også blive ret udfordret på tempoet, især hvis man er på tur med nogle af de hurtige piger og drenge, som holder kæden stram på transportstykker og de lange lige stræk. Men det betyder også at man har en ret alsidig cykel, som kan lidt af hvert. Egentlig er begrænsningerne meget få, men selvfølgelig har batteriet, og især hvor meget man kan få ud af det, meget at sige. Forbruget svinger meget. Jeg kan på en XC tur holde et forbrug nede på ca. 1 % batteri pr. kørt km., hvilket betyder at man kan køre en ret lang tur. Det foregår med lavest mulige support fra motor på ECO programmet. På den anden side kan jeg også på eMTB, det dynamiske program, tømme batteriet på et par timer med fuld gas på sporet – hvilket i distance måske er 40 km, men med masser af dynamisk og intensiv kørsel, og mange højdemeter på sporet. Det er spændet som jeg indtil videre har oplevet med det 625 wh. batteri, som min cykel er udstyret med, og den ret stabile og driftssikre Bosch CX motor.  

Er det så slut med analoge cykler? 

Jeg elsker at cykle. Men min interesse er meget på det tekniske, på spor og på intensiteten. Der er eBiken perfekt for mig, også i forhold til mine småskavanker, som ud over knæet, også omfatter en ryg som til stadighed fortæller at de to diskusprolapser jeg har haft, aldrig forsvinder helt. Men jeg kunne godt se en kombination af cykler, for ind i mellem kan jeg godt savne noget XC ræs, og her vil en hardtail eller xc fully kunne give mig det jeg ønsker – måske endda også en gravel cykel, for når det er  XC ture for mig, er det mere distance på grus og stier, end det tekniske. Så hvem ved hvordan stalden ser ud på sigt? Lige nu er jeg mere end tilfreds med min “do it all” cykel Scott Genius eRIDE 900 Tuned. Den gør det SUPER godt! 

Vi ses på sporet!

/Morten

Min Scott Genius eRIDE 900 Tuned 2021 er stillet til rådighed af Scott Sports Danmark.


Kommentarer

Skriv et svar